مهم ترین ویژگی لوله های پکس آلپکس نیک بسپار ساختار پنج لایه آن است. این لوله ها با استفاده از آخرین فناوری روز و تلفیق فلز و پلیمر علاوه بر بهره گیری از مزایای لوله های فلزی و پلیمری ، معایب این لوله ها و مشکلات ناشی از کارکرد نامطلوب آنها ندارد.

پکس pex به کار رفته در لایه های خارجی و داخلی لوله های پنج لایه درخواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، رسوب، پوسیدگی، جلوگیری از افت فشار، خواصی مانند عدم نفوذپذیری اکسیژن و کاهش انبساط طولی را به برتری این محصول نسبت به سایر لوله ها افزوده است.

لوله پنج لایه نیک بسپار

تکنولوژی برتر لوله های پنج لایه نیک بسپار و تلفیق هوشمندانه آلومینیوم آلیاژی با پلیمر PEX، لوله ای با توان تحمل دمای ۹۰C در مدت ۵۰ سال در فشار ۱۰BARبرای همگان به ارمغان آورده است.

پلیمر PEX

پلی اتیلن (PE) یکی از پرمصرف ترین مواد ترموپلاست در جهان است که دارای خواص برجسته ای مانند: عایق الکتریکی، خاصیت فیلم شدن و مقاومت شیمیایی می باشد. همچنین این پلیمر ضعفهایی از جمله عدم مقاومت در مقابل حلالها در دمای بالا، ترک زایی تنشی (در مواردی که سطح پلیمر با مایع تماس داشته باشد) را به همراه دارد.

دانشمندان برای رفع این ضعف از عملیات مشبک سازی (CROSSLINKING) طی چندین مرحله فرآیندهای پیچیده شیمیایی بهره جسته اند. این فرآیند، مقاومت پلیمر مشبک شده (PEX) را در مقابل فشار و دمای بالا افزایش داده و تاثیر زیادی نیز بر افزایش مقاومت شیمیایی آن دارد.

سایر مزایای این پلیمر عبارتند از:

• مقاومت بالا در برابر فشار و دما

• انتقال ناچیز صدا

• مقاومت در برابر رسوب گذاری و سایش

• مقاومت شیمیایی بالا

• انعطاق پذیری بالا

• عدم عبور نور و نفوذ اکسیژن

فناوری روز دنیا :

فناوری های قدیمی هر یک مزایا و معایب خودشان را دارند و هیچکدام به تنهایی کامل نیستند. تلفیق هوشمندانه فلز و پلیمر در لوله پنج لایه آخرین دستاورد جهان صنعت در ساخت لوله های بادوام و مطمئن می باشد. طول عمر بالا همراه با تحمل دمای ۹۰Cبصورت مداوم با ضریب انبساط طولی ناچیز در حد فلز، یک سیستم لوله کشی بدون عیب و نقص را در اختیار همگان قرار میدهد.

کاربرد لوله های پنج لایه نیک بسپار:

لوله پنج لایه (PEX – AL – PEX) نیک بسپار به جهت ساختار ویژه پلیمری و خواص فیزیکی و مکانیکی خود، برای مصارف گوناگون و حداکثر دمای ۹۰Cقابل کاربرد است. این لوله ها که بر اساس استاندارد ASTM F-1281 تولید می گردند برای مصارف زیر پیشنهاد می گردند:

مصارف آبرسانی و آشامیدنی: لوله پنج لایه جهت استفاده در انتقال آب آشامیدنی برای مصارف آب سرد و گرم کاملا مطمئن بوده و طبق تاییدیه اخذ شده از موسسه WRC-NSF انگلستان تطابق کامل با استاندارد بهداشتی BS6920 و همچنین براساس تائیدیه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با استاندارد DVGW-W542 مطابقت دارد.

کابرد در صنایع پزشکی و بهداشتی:  از اینلوله های پنج لایه در صنایع پزشکی نظیر انتقال گاز طبی و سیستمهای دیالیز و استفاده و … استفاده می شود همچنین این لوله در صنایع غذایی، دارویی و اغلب مواد شیمیایی که در آن از دمای کمتر از ۹۰C استفاده می گردد، کاربرد دارد.

کاربرد صنعتی:  در کارخانه های تولید مواد شیمیایی که لوله های فولادی کارایی لازم را ندارند از این نوع لوله استفاده می گردد. همچنین در صنایعی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، کشتی سازی، ماشین سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کابرد در سیستمهای حرارتی و برودتی:  به علت توانایی مطلوب این لوله در مقابل فشار و ترک خوردگی، در فن کوئل، سردخانه، سیستم های مولد سرما و نیز سیستم های سرمایش از کف و … استفاده می گردد. این لوله به علت کارکرد بلند مدت در دمای ۹۰C در سیستم های رادیاتور و همچنین به دلیل ضریب انتقال حرارت مناسب در سیستم گرمایش از کف مورد استفاده قرار می گیرد.