یکی از راه های افزایش کیفیت سیستم فاضلاب ، استفاده از لوله های با کیفیت است. در واقع این لوله ها هستند که موجب افزایش یا کاهش کیفیت یک سیستم فالابی میشوند.لذا برای استحکام هرچه بیشتر این سیستم ،باید از لوله های با کیفیت استفاده شود.

 

هر ساختمان باید دارای یک سیستم فاضلاب اصولی باشد . سیستمی که بتواند به طور کامل و صحیح ، فاضلاب را از تمام سرویس های بهداشتی و تجهیزات موجود در ان ، جمع اوری کرده و ان را به فاضلاب شهری ، مخازن سپتیک و دیگر نقاط تعیین شده منتقل نماید .

حال بهتر است بدانیم یک سیستم فاضلاب استاندارد، چه ویژگی هایی دارد .

به طور کلی ، یک سیستم فاضلاب ساختمانی ، هنگامی اصولی و منطبق با ضوابط خواهد بود ، که علاوه بر انتقال فاضلاب به محل های مورد اشاره ، دارای ویژگی های زیر نیز باشد:

  • به حداقل رساندن امکان گرفتگی و نشت
  • ممانعت از خروج گاز های الوده و ناخوشایند
  • مجهز بودن به لوله های هواکش و هواکش دفع فاضلاب
  • حفظ کارایی در شرایط نشت و لرزش ساختمان 

حال که اطلاعات اولیه در مورد سیستم فاضلابی را بدست اوردیم ، میتوانیم ازای جزئی تر ان را نیز بررسی کنیم . همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم ، لوله ها بخش مهمی از یک سیستم فاضلابی هستند . پوشفیت های فاضلابی یکی از بهترین گزینه ها یرای استفاده در سیستم فاضلابی میباشند .

 

لوله پوشفیت چیست ؟

لوله پوشفیت ، از جنس پلی پروپن با وزن مولکولی بالا ساخته شده و به وسیله سوکت واورینگ به اتصالات ، محکم میشوند و به دلیل ثابت بودن سوکت در هنگام تولید به اندازه  30-50-100-150-200-300  میلیمتری در بازار توضیع میگردند .با توجه به ماهیت وصل شدن قطعات به یکدیگر ، این سیستم، پوشفیت نام دارد . چرا که هر یک از اتصالات و لوله ها ، در یک سو دارای سوکتی میباشند ، که در ان یک حلقه اب بندی ، جای دارد و میتوان انتهای بدون سوکت ان را به راحتی و با اندکی فشار به درون سوکت لوله و یا اتصال یعدی وارد نمود .

پوشفیت ، سیستم جدید فاضلابی ساختمانی است که فاقد محدودیت های اجرائی و کاربردی سیستم های قبلی بوده و در عین حال ، دارای امتیازات جدیدی است که باعث شده این روز ها ، دست اندر کاران و خبرگان امور ساختمانی در سراسر کشور ، این محصول را تایید کنند و در پروژه های ساختمانی به کار ببرند .

ویژگی های سیستم پوشفیت :

  • لوله های پوشفیت در سیستم فاضلابی میتوانند تا دمای 90 درجه سانتی گراد را تحمل نمایند .
  • قابلیت انطباق با تمام لوله و اتصالات فاضلاب های قدیمی ، مانند لوله های پلیمری و الیاژی را دارند.
  • این گونه لوله ها ، در برابر تغییرات ناشی از دما ، مقاوم بوده و تغییرات طولی انها بسیار کم و نزدیک به 0.11 میلیمتر به ازای هر درجه از تغییر دما میباشد .
  • لوله های پوشفیت از اب بندی قابل اعتمادی برخوردار میباشند .
  • این لوله ها بسیار سبک هستند و هیچگونه بار اضافی به ساختمان وارد نمیکنند .
  • ساختار داخلی این لوله ها به شکلی است که هیچگونه شیار و زائده ای در انها وجود ندارد و همین امر ، از ایجاد هرگونه انسداد و گرفتگی ، جلوگیری به عمل می اورد . این ویژگی ، تا حد زیادی هزینه های ناشی از تعمیرات را در اننها کاهش میدهد.
  • در ساختار این لوله ها از هیچگونه چسبی استفاده نشده ، بنابراین در صورت اسیب دیدن قسمتی از ان میتوان به راحتی اتصال را جدا کرده و قطعه جدید را جایگزین کرد.
  • نصب این لوله ها بسیار اسان بوده و با سرعت انجام میگیرد .

انواع لوله پوشیت :

  • پوشفیت معمولی 
  • پوشفیت بی صدا 

آنچه در بالا گفتیم مربوط به ویژگی های پوشفیت معمولی بود.اما پوشفیت بی صدا چیست و چه تفاوت هایی با پوشفیت معمولی دارد؟

لوله های پوشفیت بی صدا از ساختاری تشکیل شده اند که میتوانند از ورود صدا به محیط های ساختمانی جلوگیری کنند . صدا در این لوله ها ، از سطح 6 تا 17 دسیبل کاهش پیدا میکند بنابر این میتوان گفت تا حدود زیادی  صدای ایجاد شده در این لوله ها به محیط درز نمیکند .به همین علت این لوله ها مناسب برای کاربرد های اداری و مسکون خواهند بود.

کامپاوند ، لایه ی عایق لوله های پوشفیت است که به عنوان لایه ی بیرونی قرار گرفته و از خروج صدا به محیط جلوگیری میکند . علاوه بر این دو لایه در زیر کامپاوند قرار گرفته است و به این دلیل این لوله ها ، لوله سه لایه نامیده میشوند.

سایر ویژگی های لوله بی صدا همانند لوله پوشفیت معمولی است و تنها تفاوت، مربوط به انتشار صداست . بهتر است در هنگام خرید از ویژگی های هر کدام اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس نیاز ، بهترین انتخاب را داشته باشیم .